Het smerige alternatief ....

Het fundamentele verschil tussen het Vlaams Blok/Vlaams Belang en andere partijen is dat het Vlaams Belang mensen wil uitstoten uit onze samenleving, de maatschappij wil 'uitzuiveren', de bestaande diversiteit wil reduceren tot het 'eigen volk'. Dat programma probeert het Vlaams Belang met alle middelen te verwezenlijken. Met democratische middelen als het kan, maar meestal aangevuld met intimidatie en geweldpleging. Het valt niet uit te sluiten dat daarbij uiteindelijk openlijke terreur en staatsgeweld zouden kunnen gebruikt worden.

maandag 5 maart 2007

Bart Debie op 15 maart voor rechter


Bart Debie, de gewezen Antwerpse politiecommissaris die ondertussen gemeenteraadslid is voor het Vlaams Belang in Antwerpen, wordt op 15 maart voor de correctionele rechtbank verwacht.
Debie zal er zich moeten verantwoorden voor onder meer afpersing, machtsmisbruik, foltering en inbreuken op de racismewetgeving Ook zijn toenmalige collega, politie-inspecteur Allan M., staat in het dezelfde dossier terecht.


Het onderzoek naar Debie kwam in een stroomversnelling terecht na een klacht van de Turkse familie Uludogan. Die kreeg het tijdens de nacht van 11 op 12 februari 2003 aan de stok met agenten van de politiezone West. Vijf leden van de familie werden toen meegenomen naar het politiecommissariaat in de Lange Nieuwstraat.

Daar werden de Turkse mannen zwaar aangepakt door de aanwezige agenten, onder wie Bart Debie. In het proces-verbaal dat Debie achteraf opmaakte, minimaliseerde hij de slagen en verwondingen die de agenten hadden toegebracht.

De gewezen politiecommissaris belandde vijf maanden na de feiten enkele dagen in de cel. Toen hij werd vrijgelaten, wachtte hem een preventieve schorsing van vier maanden.

Begin 2004 diende Debie zijn ontslag in als politiecommissaris en maakte hij de overstap naar de politiek. Hij ging aan de slag als parlementair medewerker bij het Vlaams Belang. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006 kreeg hij een plaatsje op de gemeenteraadsbanken in Antwerpen, werd 'veiligheidsexpert' voor het VB. Als parlementair medewerker is Debie ook woordvoerder van Filip Dewinter.
_______________________________________
De zaak Uludogan

Het is al donker als Bilen Uludogan, eigenaar van een Turkse pizzeria, bij zijn appartementsgebouw in de Antwerpse Paleisstraat komt. Hij heeft een geslacht schaap gekocht, waarmee hij met zijn familie het offerfeest wil vieren. Net voor hij naar boven wil, hoort hij glasgerinkel.
Vier dronken mannen proberen achter hem de voordeur te forceren. Uludogan stapt op ze af, krijgt enkele klappen en vlucht naar boven om de politie te bellen. Als de 31-jarige ondernemer - blanco strafblad - weer naar beneden gaat, komt hij zijn broer en drie zwagers tegen. Ze besluiten verhaal te halen bij de dronkenlappen. De politie arriveerde en besloot onmiddellijk dat de Turken de agressors waren en sloeg hen in de boeien.
Het vijftal wordt opgepakt en naar het bureau gebracht. In de verhoorkamer houden de zes aanwezige agenten zich gedeisd, tot commissaris Bart De Bie binnenkomt. ,,Hij sloeg me met de vlakke hand op mijn rechteroor'', verklaart de pizzabakker later in de pers. De ondervragers zouden de spot hebben gedreven met het offerfeest. ,,ze hebben 5 Turkse schapen binnengebracht, het offerfeest kan beginnen'', klonk het.
Uludogan's zwager wordt met zijn hoofd tegen een radiator gebeukt. Een agent zet een stoel, daarna zijn bottine op hoofd van Uludogan's zwager, nadien wordt hij met dezelfde stoel keihard in de rug geslagen. De kwetsuren blijken zo zwaar en een van de slachtoffers blijft roerloos op de grond liggen zodat een ambulance hen naar het ziekenhuis moet vervoeren. Uludogan is een gat in zijn trommelvlies geslagen, zijn zwager heeft hoofdletsel en bloeduitstortingen.
,,De twee waren duidelijk zwaar toegetakeld toen ze de volgende dag mijn kabinet aankwamen'', zegt advocaat Kris Luyckx. ,,Afgerost.'' Hij diende een klacht in tegen de zeven agenten, wegens foltering, machtsmisbruik en racisme. Het incident leek vervolgens in de doofpot te verdwijnen. ,,Pas maanden later, toen de scheuring binnen de politie kwam, kwam er een onderzoek. Vanachter een spiegelwand herkenden mijn cliënten de agenten direct.''


Collega's van Debie hielden uit schrik hun mond, omdat Debie beschermd werd door zijn oversten. Wie durfde te klagen, werd overgeplaatst met loonverlies.
______________________________________

Debie zelf is er vrij gerust in en verwacht dat de rechtbank hem over de ganse lijn zal vrijspreken .
Op zijn weblog staat het zo :

" Ik zou zeggen : eindelijk ! Na vier jaar krijg ik nu eindelijk de kans om mij te verdedigen. Vier jaar lang in haast alle media beschuldigd worden van allerlei minder fraaie dingen zonder enige vorm van verdediging is niet prettig. Dat weegt op mezelf en mijn gezin.

Ik heb meermaals de kans gehad om ook mijn kant van het verhaal in één of ander interview kenbaar te maken. Dat heb ik bewust niet gedaan. In tegenstelling tot de tegenpartij en het Antwerpse parket heb ik het geheim van het onderzoek gerespecteerd. Ik zal alle argumenten ter verdediging dan ook aanvoeren op de plaats waar ze aangevoerd moeten worden, met name de rechtbank.

Ik ben dus verheugd eindelijk naar de rechter te kunnen gaan. Kijk, ik heb drie jaar lang (drie volledige jaren !) gewacht op de rechtsgang. Drie jaar lang heb ik mijn persoonlijke politieke loopbaan op stal gezet en het gerecht de kans gegeven om mij te berechten. Niets van dat alles. In het vierde jaar heb ik mij aan de kiezer gepresenteerd en had ik nog steeds alle onterechte beschuldigingen in mijn kielzog. De kiezers heeft mij op 8 okt. vrijgesproken. In mijn eigen Borgerhout had ik zelfs de meeste voorkeurstemmen van ALLE politici.

Nu komen de volgende verkiezingen eraan. En ja, ik ben opnieuw kandidaat. Dat zal het parket allicht niet ontgaan zijn en dus proberen ze Debie nog even snel te veroordelen. Ben ik nu zenuwachtig of angstig ? Nog niet in het minst ! Ik zal - als ik en mijn raadsman de kans daartoe krijgen - alle beschuldigingen stuk voor stuk weerleggen. Binnen een eerlijke rechtbank krijg ik dus een vrijspraak en niets minder. We zullen zien. Mijn vertrouwen over de inhoud van het dossier is groot, het vertrouwen in de Belgische rechtspraak iets minder. Ik heb de afgelopen jaren halucinante dingen meegemaakt op dat vlak.

Goed, verwacht van mij dus geen uitleg over de inhoud van het dossier op deze weblog. Ik eindig met justitie (alweer) te danken voor de media-aandacht. De timing is prima. Het bespaart mij duizenden euro's aan campagnegeld. Dit schijnproces had vier jaar geleden moeten plaatsvinden.

Mijn vrijspraak en campagne begint dus op 15 maart. Het ene zal eindigen op 10 juni, het andere....tja dat kan nog even duren. De hoop dat de media ook mijn standpunten zal willen brengen heb ik al lang opgegeven. Het "bashen" op een VB'er is immers een nationale sport. Ik ben eens benieuwd of de media en sommige politici nadien - bij een vrijspraak - zich zullen willen verontschuldigen. Hmm, ben ik nu weer naiëf ? Over de agenten die zich tegen mij georganiseerd hebben kan ik kort zijn : de uitspraak "we gaan er ene flikken" zal hen (letterlijk) duur te staan komen ! "


-VB-mandatarissen en hun strafrechtelijk palmares
-Debie (VB) veroordeeld tot vier jaar cel

- Advocaat slachtoffers Kris Luyckx over proces Debie (Phara) Video
.