Het smerige alternatief ....

Het fundamentele verschil tussen het Vlaams Blok/Vlaams Belang en andere partijen is dat het Vlaams Belang mensen wil uitstoten uit onze samenleving, de maatschappij wil 'uitzuiveren', de bestaande diversiteit wil reduceren tot het 'eigen volk'. Dat programma probeert het Vlaams Belang met alle middelen te verwezenlijken. Met democratische middelen als het kan, maar meestal aangevuld met intimidatie en geweldpleging. Het valt niet uit te sluiten dat daarbij uiteindelijk openlijke terreur en staatsgeweld zouden kunnen gebruikt worden.

dinsdag 10 juli 2007

Lezersbrief (1)

Ik ben een jonge vrouw uit Iran en woon ruim zes jaar legaal in Vlaanderen. Ik probeer in dit nieuwe vaderland mijn plaats te vinden. Dat wordt mij door sommige mensen niet eenvoudig gemaakt.
Tijdens de solden ging ik, samen met mijn zus en mijn kindjes van vier, in Aalst shoppen. Toen het middag werd, wilden we iets gaan eten. We kozen met opzet voor een Vlaams eetcafé op de Grote Markt. We bestelden er twee dagschotels.

Zelf ben ik op een streng dieet, maar de twee kleine kindjes wilden ook wel een hapje eten, dus hebben we nog een bord extra gevraagd.
Wanneer we wilden afrekenen kwam de zaakvoerder speciaal uit zijn keuken naar de kassa. Al snel werd duidelijk waarom: hij wilde ons drie dagschotels aanrekenen. Maar ik wenste geen drie schotels te betalen wanneer ik er maar twee heb gehad. Na enige discussie werd de politie erbij gehaald. Terwijl we daarop wachtten, stonden wij te kijk voor de hele zaak, wat een akelig gevoel was. De agent kreeg het hele verhaal te horen, maar kon onmogelijk uitmaken wie de waarheid vertelde. Hij vroeg ons dus om de drie schotels te betalen. Dat hebben wij gedaan, want in mijn land is het aangeraden de politie te gehoorzamen. Al bij al heeft dit voorval mij 11 euro gekost. We hebben meer dan een uur tijd verloren, zijn te kijk gezet voor een hele zaal en de politie heeft ons ook niet geholpen. Van alle mensen die zagen dat wij een extra, léég bord hebben bijgekregen, is er niet één geweest die dat ook hardop heeft gezegd. Niemand heeft ons verdedigd. Dàt is het ergste. Niet dat racisme bestaat, maar het feit dat iedereen het lijkt te aanvaarden.
(Maryamalsadat Mohammadi uit Dendermonde in DM )
.