Het smerige alternatief ....

Het fundamentele verschil tussen het Vlaams Blok/Vlaams Belang en andere partijen is dat het Vlaams Belang mensen wil uitstoten uit onze samenleving, de maatschappij wil 'uitzuiveren', de bestaande diversiteit wil reduceren tot het 'eigen volk'. Dat programma probeert het Vlaams Belang met alle middelen te verwezenlijken. Met democratische middelen als het kan, maar meestal aangevuld met intimidatie en geweldpleging. Het valt niet uit te sluiten dat daarbij uiteindelijk openlijke terreur en staatsgeweld zouden kunnen gebruikt worden.

dinsdag 18 maart 2008

'Zo handel ik normaal echt niet'

De 37-jarige Francisco Peeters (foto) uit Hoboken staat terecht voor de moordpoging op Cemil Aktepe (38).
Op 28 mei 2003 viel hij de man met twee samoeraizwaarden aan in diens pitazaak aan de Kioskplaats in Hoboken. Peeters had toen iets te vieren omdat zijn sollicitatiegesprek voor een job als loodgieter goed was verlopen. Flink in de wind trok hij die avond naar de pitazaak van Cemil Aktepe, die hij goed kent als 'James.'


Toen Peeters er zijn eten geserveerd kreeg schold hij het slachtoffer uit voor 'makak'. Na een kort handgemeen ging de beschuldigde 2 samoerai zwaarden bij hem thuis halen en ging de uitbater ermee te lijf. Die raakte ernstig gewond aan de arm maar kon zich gelukkig in de keuken verschansen.

'Ik heb die dag de dood in de ogen gekeken. Als ik mij niet in de keuken had opgesloten, dan had ik hier niet meer gezeten', getuigde Cemil Aktepe gisteren. Hij herinnert zich alles haarfijn. De beschuldigde was zijn zaak binnengekomen en had een biertje besteld. 'Toen ik hem de pint gaf, schold hij me uit voor 'makak' en 'bruine aap'. Ik heb de pint weggepakt en hem gevraagd om de zaak te verlaten. Ik heb hem zeker niet geslagen.

Ook tijdens zijn moeizame arrestatie bleef Peeters de hele tijd roepen dat hij 'die vuile Turk' wilde doden. 'Ik had die namiddag en avond een dertigtal pinten gedronken. Ik kan me daar niets van herinneren', probeert Peeters zich te verantwoorden. Dat hij tijdens de reconstructie ook racistische praat uitsloeg, was volgens hem te wijten aan 'zenuwachtigheid.' 'Dat is allemaal slecht verlopen. Ik was slecht voorbereid, mijn advocaat was er niet. Ik heb vanalles gezegd om er op dat moment vanaf te zijn', klonk het povertjes. Peeters zegt geschrokken te zijn van zichzelf en van wat er is gebeurd en beweert sinds de feiten helemaal veranderd te zijn.

Toch deed zich op 28 oktober 2006 nog een gelijkaardig incident voor als in de pitabar. De bazin van een café aan de Vrijdagmarkt in Antwerpen had Peeters gevraagd om te vertrekken, omdat hij er dronken en in verdwaasde toestand was binnen gewandeld. Voor Peeters genoeg om op de bazin te slaan waarna hij dreigde terug te zullen komen om haar de keel over te snijden. Enkele ogenblikken laten verscheen hij opnieuw aan het café, dit keer gewapend met 2 kasseien. Omstanders konden hem tijdig tegenhouden maar dat belette Peeters niet om eerst nog een kassei door het venster te keilen.

Update 19/03/2008
De Antwerpse assisenjury heeft Francisco Peeters (37) uit Hoboken woensdag schuldig verklaard aan opzettelijke en voorbedachte slagen aan Cemil Aktepe (38). De juryleden geloofden niet dat hij met een racistisch motief handelde.Het openbaar ministerie en de burgerlijke partijen hadden de jury gevraagd hem schuldig te verklaren aan poging tot moord met een racistische drijfveer. Peeters kreeg drie jaar cel, waarvan één jaar effectief.

- Racist naar Assisen

(NB, GVA)