Het smerige alternatief ....

Het fundamentele verschil tussen het Vlaams Blok/Vlaams Belang en andere partijen is dat het Vlaams Belang mensen wil uitstoten uit onze samenleving, de maatschappij wil 'uitzuiveren', de bestaande diversiteit wil reduceren tot het 'eigen volk'. Dat programma probeert het Vlaams Belang met alle middelen te verwezenlijken. Met democratische middelen als het kan, maar meestal aangevuld met intimidatie en geweldpleging. Het valt niet uit te sluiten dat daarbij uiteindelijk openlijke terreur en staatsgeweld zouden kunnen gebruikt worden.

donderdag 26 juni 2008

11 jarige Tulin Sahin gezicht van de actie "70 Burgemeesters tegen alle vormen van geweld"

78 burgemeester in België hebben zich aangesloten bij de sensibiliseringsactie Burgemeesters tegen alle vormen van geweld. In Waasmunster is de 11-jarige Tulin Sahin het gezicht van de actie. Zij verloor in 2005 haar vader en twee broertjes bij een aangestoken woningbrand in Sint-Niklaas.
Het sensibiliseringsproject Burgemeesters tegen alle vormen van geweld is een idee van kunstenaar Enca Caen uit Merelbeke, die zeventig handen vervaardigde in gips die symbool moeten staan voor het verzet tegen elke vorm van geweld. De burgemeesters moesten een kunstenaar zoeken die de hand artistiek bewerkt om nadien tentoon te stellen in de inkomhal van het gemeentehuis. In het voorjaar 2009 van 10 tot en met 26 april vormen de reeds meer dan 75 kunstig beschilderde handen een ketting tegen alle vormen van geweld in de lakenhalle van de vredesstad Ieper. ”Wat van onze actie de grootste en krachtigste maakt in zijn soort die ons land ooit heeft gekend”, zegt projectleider Martin Uvijn. In onze regio is Waasmunster een van de zes gemeenten die zich uitdrukkelijk tegen geweld manifesteert.

Ook Sint-Niklaas, Stekene, Hamme, Dendermonde en Kruibeke geven dat signaal. In Waasmunster werd woensdag de eerste hand tegen geweld uitgereikt. Maar niet burgemeester Rik Daelman (Open Vld) is het gezicht van de actie. Het hand is beschilderd door Tulin Sahin (11), die sinds vorig jaar met haar mama in Waasmunster woont.

Het jonge meisje draagt al een zwaar levensverhaal met zich mee. In januari 2005 brandde het huis van het gezin in de Ankerstraat in Sint-Niklaas helemaal uit. Van de groenten- en fruitwinkel van het gezin bleef na de brand niets over dan zwartgeblakerde muren.Vader Süleyman Sahin, toen 36, en zijn zonen Denis (12) en Hakan (5) kwamen om het leven. De brandweer slaagde er wel in moeder Nergiz en Tulin uit de brand te redden. De brand bleek nadien te zijn aangestoken. Tulin volgt een opleiding in de academie vanWaasmunster. HoewelTulin en haar moeder het slachtoffer werden van een gewelddelict hebben ze nooit de positieve kracht verloren. ”Ik heb de hand zwart geschilderd, omdat ik alleen maar zwart zie als ik verdriet heb. Maar als ik gelukkig ben, zie ik overal geel rond me, zoals de kleur van de zon, en daarom is ook die kleur aanwezig”, vertelt Tulin. ”Op 15 juni zou mijn papa 39 jaar geworden zijn.We kopen geen taart meer, maar we laten wel een ballonnetje in de lucht, met een tekstje op van mijn mama en mij, waarop staat Ik mis jullie. Ik hoop dat mijn bijdrage aan deze actie alle geweld uit de wereld helpt.”


- 70 Burgemeesters tegen alle vormen van geweld (pdf)

- Brandstichting kost leven aan vader en twee zoons
- Brandstichter Turkse fruitwinkel groeide op in migrantenbuurt


(J. Vergauwen)